Pij wodę!

My to woda

Ciało noworodka składa się w aż 94% , 74% masy ciała dziecka oraz około 60-65% masy ciała dorosłego człowieka.. Dlaczego woda jest tak ważna dla zdrowia i życia dziecka? Człowiek może przetrwać ok. 40 dni bez przyjmowania pokarmów stałych, jednak jeśli zabrakłoby mu wody,  okres ten skróciłby się do kilku dni.

Co i ile powinny pić dzieci

Woda powinna być podstawowym napojem dzieci, gdyż jej spożywanie nie niesie ze sobą żadnych negatywnych skutków. Warto więc wyrobić w malcu poprawne nawyki żywieniowe (w tym częste picie wody), ponieważ wypłynie to nie tylko na jego aktualne samopoczucie, ale i bardziej długofalową jakość życia. Najprostszą drogą do osiągnięcia tego celu jest dawanie dziecku dobrego przykładu.

Kiedy dopajać niemowlaka?

Gdy w diecie dziecka pojawiły się pokarmy stałe – wtedy też zaczynamy podawać wodę. Ponad to gdy maluch cierpi na zatwardzenia, miewa kolki i gazy, gdy dziecko ma gorączkę, biegunkę, dużo ulewa – ale wtedy też trzeba skonsultować się z lekarzem!

Pamiętajmy, że dziecko karmione piersią na żądanie nie powinno być dopajane. Maluch sam upomina się o picie, jeśli czuje pragnienie, a mleko matki świetnie zaspokaja u niego tę potrzebę. Według zaleceń WHO dziecko do 6. miesiąca życia powinno być karmione jedynie mlekiem mamy, bez dopajania czymkolwiek. Tak samo jest w przypadku niemowląt karminych mlekiem modyfikowanym – większość mam uważa, że, niemowlę trzeba dodatkowo poić, by np. nie miało problemów z zaparciami. Tak do końca nie jest. Mleko modyfikowane zrobione w odpowiednich proporcjach dostatecznie zaspokaja pragnienie dziecka. Odpowiada za to specjalnie opracowana formuła mieszanki. Jeśli maluch normalnie się wypróżnia, nie narzeka na ból brzuszka czy gazy, nie trzeba go dopajać, dopóki mleko stanowi jego jedyny pokarm.

Ile powinno pić dziecko?

Ile wody potrzebują dzieci? Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, niemowlęta powinny przyjmować do 800 ml wody dziennie, dzieci między pierwszym a trzecim rokiem życia 1300 ml, dzieci w wieku 4-6 lat nieco więcej, bo 1700 ml wody, natomiast dzieci od 7 do 9 roku życia potrzebują 1900 ml wody dziennie.

Zapotrzebowanie na wodę rośnie z wiekiem – chłopcy w wieku 10-12 lat powinni wypić 2400 ml wody dziennie, natomiast dziewczęta nieco mniej – 2100 ml wody. W wieku 13-15 lat zapotrzebowanie dziewcząt na wodę wynosi 2200 ml dziennie, a chłopców nawet 3000 ml. W przedziale wiekowym 16-18 lat dzienna porcja wody nie powinna być mniejsza niż 2300 ml dla dziewcząt i 3300 ml dla chłopców.

Trzeba jednak pamiętać, ze jest to całkowite zapotrzebowanie na wodę, a nie reguła dotycząca samego picia. Wiele wody dziecko przyjmuje przecież również w rozmaitych posiłkach np. zupach.

Woda w diecie a odchudzanie

Wielu z nas po szklankę wody sięga dopiero wówczas, gdy zaczyna odczuwać pragnienie – to pierwsze oznaki odwodnienia, nasz organizm utracił już wówczas ok. 1-2% wody.

Kolejną ważną informacją jest fakt, że niedobór 1 szklanki wody / dobę w stosunku do naszego zapotrzebowania, spowalnia  przemianę materii o ok. 3% – zatem już sam fakt niedoboru płynów będzie powodował, że ewentualny proces odchudzania może być mniej efektywny.

W przeciwieństwie do wody np. herbata nie jest w stanie oczyścić  organizmu z toksyn w tak wysokim stopniu. Dodatkowo zawiera one substancje tzw. taniny, które powodują zmniejszenie przyswajania wielu składników mineralnych,  zwłaszcza wapnia, magnezu i żelaza.

Napoje słodzone i gazowane  nie są wskazane. Te pierwsze zawierają tzw. puste kalorie, gdyż nie niosą ze sobą żadnej wartości odżywczej. Napoje gazowane mogą przyczyniać się do gromadzenia gazów w jelitach, wzdęć oraz innych  problemów jelitowych.

Jaką wodę wybrać

Kiedy kupujemy wodę mineralną zazwyczaj kierujemy się jej składem, pochodzeniem, niską zawartością minerałówA czy kiedykolwiek zastanawiałaś się nad tym, czy rodzaj butelki może mieć jakikolwiek wpływ na nasze zdrowie?

Plastikowe butelki są wykonane ze związku o nazwie politereftalan etylenu (PET). Jest to polimer (związek chemiczny), który – jak wskazują wyniki licznych badań – może przenosić do wody pewne szkodliwe substancji. W wyniku działania wysokich temperatur związki te są w stanie przedostać się do wody mineralnej. Butelki wykonane z PET przechowywane w normalnych warunkach nie przedstawiają wysokiego poziomu aldehydu mrówkowego i octowego. Władze sanitarne dbają o to, by przestrzegano ustalonych norm, w związku z czym ilość cząsteczek, które mogą przechodzić z tworzywa sztucznego do wody jest minimalna. Jednak Kiedy zostawiasz swoją butelkę z wodą w nagrzanym samochodzie albo po prostu na słońcu, promieniowanie UV może spowodować zniszczenie zewnętrznych warstw plastiku. Plastik z kolei uwalnia związki chemiczne takie jak bisfenol A albo bisfenol S. Te chemikalia zatruwają płyn w butelce. Kiedy spożywasz nawet małą ilość płynu z takimi substancjami, może to mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie twojego układu hormonalnego. Stwierdzono, że te chemikalia mają związek z rozwijaniem się chorób przewlekłych, jak cukrzyca, astma czy nowotwory. Oczywiście istnieje wiele dużo zdrowszych metod butelkowania wody mineralnej, dostarczających rozwiązań bez użycia plastiku. Jeśli dobrze zastanowimy się nad ilością wypijanej przez nas wody z plastikowych butelek w skali roku, możemy nieco się przestraszyć.

Wprawdzie większość plastikowych butelek nadaje się do recyklingu, ale mniej niż 1 proc. plastiku jest ponownie przetwarzana więcej niż jeden raz. Oznacza to, że większość ląduje w koszu. Jeśli w tym aspekcie nic się nie zmieni naukowcy przewidują, że do roku 2050 na wysypiskach śmieci będzie prawie 12 milionów kilogramów plastiku. Pomyślmy więc nad tym, jakie opcje – dużo zdrowsze i bardziej ekologiczne – znajdują się w naszym zasięgu.

Najzdrowsze alternatywy dla wody w plastikowej butelce

Woda w szklanych butelkach – zwykle bywa ona droższa od wody w butelce z tworzywa sztucznego, jednak warto wziąć taką możliwość pod uwagę. Zamiast kupować wodę w butelkach, możemy też filtrować wodę z kranu. To pozwoli nam nie tylko na znaczącą oszczędność, a przy okazji ułatwi nam życie.

Filtry dzbankowe

Dzbanki filtrujące są bardzo skuteczne, poprawiają smak i zapach wody pitnej, radykalnie redukując szkodliwe substancje znajdujące się w wodzie wodociągowej. Dzbanki filtrujące są łatwe w użyciu, łatwo wypełniane są wodą dzięki wygodnej pokrywce. Od dawna używam filtra Jasper firmy Aquaphor. Nie wymaga podłączenia do wody wodociągowej i może być używany w dowolnym miejscu – możecie go zabrać ze sobą np. na wakacje:D Posiada genialną rzecz jaką jest wskaźnik zużycia który przypomni Ci kiedy należy wymienić wkład.  Wszystkie elementy produkowane są z materiałów całkowicie bezpiecznych, nie zawierających Bisfenolu A. Posiada on też atest Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego. KLIK – zerknijcie tutaj – świetny wybór takich filtrów.

Idealny filtr – AQUAPHOR MORION

Ostatnio jednak postanowiłam pójść krok dalej i zainstalowałam w domu filtr do odwróconej osmozy – której istotą jest oddzielenie wody od rozpuszczonych w niej substancji bez stosowania jakichkolwiek środków chemicznych. Bardzo długo szukałam czegoś odpowiedniego i w końcu znalazłam filtr idealny – w porównaniu do innych urządzeń tego typu, ten model jest niewielki – powinien zmieścić się pod zlewem nawet w bardzo małej kuchni. Dodatkowo filtr ten uzyskał rekomendację Instytutu Matki i Dziecka. Morion wyposażony jest w zbiornik kumulacyjny, w którym nie ma dodatkowego ciśnienia dla przefiltrowanej wody. Woda zostaje pozbawiona wszelkich zanieczyszczeń, chloru, metali ciężkich, bakterii, wirusów, a zostaje wzbogacona w minerały potrzebne dla organizmu, jak np. wapń czy magnez. Korzystanie z takiej wody ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i emocjonalne. Taka woda nie tylko jest zdrowa, ale tez smaczna. Odpowiednio uzdatniona sprawia, że kawa i herbata zyskują swój prawdziwy smak i wyjątkowy aromat. Po zamontowaniu w szafce kuchennej DWM Morion z domowych urządzeń AGD na zawsze znika kamień, przez co naturalnie wydłuża się ich żywotność. Już w pięć minut możemy uzyskać 1 litr czystej zdrowej wody. Wszystkie elementy Moriona wykonane są z wysokiej jakości materiałów przystosowanych do celów spożywczych, przyjaznych środowisku, wyprodukowanych w sposób ekologiczny. Do tego nie musimy nosić ciężkich butelek, dbamy o środowisko i jemy zdrowiej – ja używam jej nie tylko do picia, ale i przygotowania posiłków – czysta woda wydobywa prawdziwy smak i aromat przyrządzanych potraw.
Tutaj możecie poczytać więcej o naszym filtrze: Aquaphor Morion

Pamiętajcie też żeby nie napełniać starych plastikowych butelek po wodzie! Wybierzcie bidony z dobrych materiałów, wolnych od BPA. My od dawna jesteśmy wierni bidonom NALGENE.

W ich ofercie znajdziecie butelki z wąskim gwintem, bidony sportowe, butelki elastyczne – bukłaki do systemów nawadniających, butelki dla dzieci, butelki turystyczne oraz najbardziej rozpowszechnione butelki z szerokim gwintem – jednym słowem wszystko. Dzięki strukturze przypominającej szkło, do tworzywa, z którego wykonane są butelki Nalgene nie przyczepiają się żadne glony czy zapach

Zatem pijmy wodę!!!!

 

Materiał przygotowano na podstawie „Poradnika żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia” Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *